Friday, January 20, 2012

Selangor Darul Ehsan

Aku dah lama tinggal dalam negeri Selangor. Sejak berpindah kerja dari Negeri Johor Darul Ta'zim lebih kurang 10 tahun lepas, aku masih lagi terkial-kial lagi kat mana sebenarnya aku duduk sekarang ni. Dalam kata lain aku tahu aku duduk di dalam negeri Selangor Darul Ehsan, dalam bandar Ampang tetapi aku masih tak tahu dalam daerah mana, mukim mana... sampai satu tahap bila dah ada rumah sendiri, aku ada terfikir di manakah tanah perkuburan yang terdekat yang akan menjadi stesen terakhirku...

Dalam tercari-cari ini, aku bertanya kepada pakcik Gugel. Dapatlah dua peta Daerah dan Mukim di bawah ini... Ilmu baru aku dapat pagi nih... ada 9 daerah di dalam negeri Selangor dan Ampang terletak di dalam Daerah Hulu Langat dan Mukim Ampang.

Peta Daerah Negeri Selangor


Peta Mukim Negeri Selangor


Sekarang aku sudah tahu!

[sumber: Portal Kerajaan Negeri Selangor]

No comments: