Thursday, June 28, 2012

Sifat-sifat Kejadian Malaikat

Penceramah : Ustaz Rozalie Hj Zahari 
Tempat : Masjid al-Azim 

Malaikat dicipta Allah s.w.t. sebelum Nabi Adam, bila manusia diciptakan untuk menjadi khalifah, malaikat bertanya adakah Allah mahu merosakkan bumi dengan sifat manusia yang menumpahkan darah, suka berperang, amalan seseorang ikut ilmu yang dia ada, Allah kata dia lebih tahu apa yang malaikat tak tahu. 

Nabi Muhammad s.a.w. ada bersabda bahawa Allah mencipta malaikat daripada cahaya, dan nabi juga ada mengatakan yang malaikat Jibril mempunyai 600 pasang sayap yang mana wajib kita percaya tanpa banyak tanya. 

Ada satu riwayat menyatakan bahawa apabila Jibril a.s membuka salah satu sayap akan terlindunglah seluruh alam dan bercahaya sangat cantik, Allah kata hanya ada dua makhluk yang lebih mulia daripada Jibril iaitu syurga dan Nabi Muhammad s.a.w.

Malaikat daripada cahaya, jin daripada api, manusia (adam) daripada unsur tanah dan mani yang keluar daripada tempat yang hina. 

Malaikat juga digelar sebagai makhluk nurani, amat berlainan dengan manusia dengan tidak makan minum dan tidur, tidak berbuat dosa, tiada jantina lelaki mahupun perempuan, tetapi boleh menyamar dengan kebenaran Allah jadi manusia lelaki seperti peristiwa berjumpa dengan Maryam, Nabi Muhammad dan bertanya tentang Islam, Iman dan Ihsan, bertanya tanda-tanda kiamat, banyak uruskan manusia, bisik perkara baik ke telinga manusia. 

Makhluk yang amat mulia, kita beriman kepada malaikat dengan apa yang ada didalam Al-Quran dan As-Sunnah sahaja. 

08:36pm Wed 27-06-12

No comments: