Wednesday, June 27, 2012

Gambaran Hari Akhirat

Penceramah : Ustaz Hamizan Mohd Shah, 
Tempat : Surau Islamiah, 
Kitab : AlQuran, Surah al-Basa, 

Pada hari kiamat, manusia akan dibangunkan dari kubur dalam keadaan 12 barisan. 
Barisan 1 orang yang tidak hormat jiran. 
Barisan 2 orang yang meringankan solat dengan sengaja akan bertukar jadi babi hutan, 
Imam al-Ghazali ada berkata benda yang paling ringan dalam dunia adalah meringankan solat, kitab al-Kabail, ada 18 perkara akibat meninggalkan solat dengan sengaja iaitu - 

Enam perkara di dalam dunia:- 
1. Allah cabut keberkatan umur kita, 
2. Hapus tanda-tanda keimanan pada air muka, 
3. Segala amalan tidak dikira dan tidak diberi ganjaran oleh Allah, solat sunat dan sedekah yang dibuat menjadi sia-sia, 
4. Doa tidak diangkat ke langit dan tidak dimakbulkan Allah, bapak berdoa untuk anak tetapi anak tidak menjaga solat juga tidak diterima doa tersebut 
5. Orang akan memarahi kita sepanjang hidup didunia 
6. Tidak dapat keberkatan doa orang-orang yang soleh. 

Ada 3 akibat yang akan berlaku ketika hendak mati:-
1. Mati dalam keadaan hina, 
2. Mati dalam keadaan lapar 
3. Mati dalam keadaan dahaga. 

Ada 3 akibat berlaku di dalam kubur:- 
1. Allah sempitkan kubur, dinding kubur akan menghimpit kita hingga tulang rusuk kiri dan kanan berselisih, 
2. Akan menyala api di atas kubur 
3. Terdapat seekor ular yang akan melilit badan simati, yang mana jika orang yang mati itu adalai orang yang kafir akan ada 7 ekor ular yang berkepala sembilan. 

Akhir sekali terdapat 3 balasan ketika di akhirat:- 
1. Dihadapkan muka ke arah neraka, Jibril a.s ada berkata jika dibuka pintu neraka hanya sebesar lubang jarum akan hancur seluruh dunia inikan pula dihadapkan muka. 
2. Allah akan memandang wajah kita dalam keadaan marah 
3. Diberi timbangan dosa yang amat berat. 

Muaz bin Jabal pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah orang yang celaka di dalam dunia, maka jawab Rasulullah orang itu adalah:- 

SATU orang yang melengahkan solat dan dalam hati dia ada tanda munafik, 

DUA orang yang munafik, Huzaifah al-Yamani mempunyai senarai 14 nama orang munafik, yang mana bapa munafik adalah Abdullah bin Ubai bin Salut. Munafik dari segi iktiqad dan amali, di akhirat nanti tetap dapat masuk syurga tetapi dimasukkan ke dalam neraka dahulu. 

TIGA, orang yang tidak membayar zakat, badan dipenuhi kala jengking dan segala binatang berbisa, Surah alHutomah orang yang kedekut. 

EMPAT, orang yang memancut darah iaitu orang yang menipu dalam perniagaan, surah al-Mutafifin akan dimasukkan ke pintu neraka ke7. 

LIMA, orang yang berbau busuk bangkai iaitu orang yang menyembunyikan kemungkaran dan membuat maksiat, contoh mengamal rasuah akan dilaknat oleh Allah, berjudi nombor ekor, duduk berduaan di dalam rumah tiada siapa tahu, keesokan heboh bercerita dengan kawan-kawan mengatakan dengan bangga aku telah berzina, Nabi s.a.w. berkata orang sebegini adalah termasuk di dalam orang yang fasik. 

 08:20pm Tue 26-06-12

No comments: