Wednesday, June 6, 2012

Tuntutan ke Atas Syahadah


Penceramah : Ustaz Fadhlullah,
Tempat : Surau Islamiah

Ucapan dua kalimah syahadah sebagai menerima Allah dan Nabi Muhammad sebagai tuhan dan rasul. Sahabat Nabi s.a.w. seperti Bilal bin Rabah, Sumaiyyah masuk Islam secara payah. Bermaksud apabila menerima Islam sanggup menerima segala ujian dan siksaan daripada orang kafir. Islam diterima sebagai tanggungjawab.

Ada 4 perkara yang perlu dibuat sebagai tuntutan syahadah

1. Membenarkan segala perkara yang datang daripada Allah dan Rasulullah (tasdiq) iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Tolak satu huruf dalam Al-Quran, gugur syahadah. Membiarkan diri duduk dalam kejahilan adalah dosa besar. Lawan sunnah/hadis nabi ertinya lawan Allah.

2. Taat dan Walaq (kesetiaan) kpd Allah dan Rasul secara mutlak, tidak berbelah bahagi. Solat jamak qasar, buka puasa jika tak larat, nikah isteri ke 2, 3, 4, hikmah tutup aurat laki cari jodoh beragama.

3. Laksana amar maqruf nahi mungkar, daqwah pahala untuk umat, di zaman ini hukumnya fardhu ain tanpa terkecuali, khidmat untuk islam, ceramah, tulis apa sahaja, cegah dengan hati makna tunjuk protes tinggalkan tempat, luah perasaan dengan hikmah dan bijaksana bukan cara lembut, duduk diam tengok sahaja orang
buat mungkar.

4. Menegakkan syariah Allah, dalam diri, keluarga, masyarakat, negara. Ada perintah Allah atas diri sndiri, wajib ada kekuasaan untuk menjalankan perintah dan aturan Allah, Islam lebih maju daripada Barat, demokrasi dengan batasan tertentu.

08:54pm Wed 06-06-12

No comments: