Friday, June 22, 2012

Adab Berwuduk


Penceramah : Ustaz Syed Abd Kadir al-Jofri
Tempat : Masjid al-Azim (Setiap Jumaat minggu keempat)
Kitab Rujukan : Kitab Hidayatul Bidayah tulisan imam al-ghazali.

Ilmu harus ada keberkatan, dan keberkatan akan hadir bila dalam proses untuk
mendapat ilmu kita perlu ada kitab dihadapan kita.

 [kredit gambar : khalifah samudera]

Sunnah berwuduk adalah
1. Duduk menghadap kiblat,
2. Baca Bismillah,
3. Doa jauhkan dari syaitan ketika wuduk,
4. Basuh tangan 3 kali,
5. Niat angkat hadas atau hilangkan hadas atau mengharuskan solat bagi orang sakit seperti kencing tak lawas.

Cara orang sakit berwuduk selepas masuk waktu.
1.Niat ketika membasuh muka, ulamak kata lagi elok lafazkan niat sebelum basuh muka.
2.Berkumur-kumur 3 kali, lebihkan hingga ke anak tekak melainkan puasa, sambil
berdoa

'Ya Allah bantulah aku untuk mudah berzikir untukmu, bersyukur kepadamu dan beribadat untukmu'

dan

'Allahuma ini ala tilawati kitabi'

untuk mudah baca Al-Quran, bersih hati suci jiwa kuat dan mampu untuk membawa hukum Al-Quran.

        'Ya Allah berilah aku minum sedikit daripada telaga Nabi Muhammad s.a.w.'

3. Masuk air ke dalam hidung sebanyak 3 kali sambil membaca doa

        'Ya Allah berilah aku mencium bau syurga dalam keadaan engkau meredhakan aku'.

Bila keluarkan air bacalah doa

'       'Ya Allah jauhkan aku dari bau api neraka'.

Sesetengah ulama' seperti imam Maliki mengatakan wajib kerana kumur dan hidung termasuk dalam anggota muka.

Bulan Rejab perbanyakkan istighfar dan puasa sunat.

07:55pm Tue 22-06-10

No comments: