Friday, August 9, 2013

Fadhilat Qabliyah Subuh

Surau Islamiah,
Kitab Bidayatul Hidayah, bab 7 adab masuk masjid,

Solat sunat qabliyah subuh, sunat muakadah iaitu hampir wajib.

Doa sangat dimakbul Allah selepas solat fardhu dan di pengujung malam, ada hadis Allah akan merentang tangan seluasnya untuk mengampunkan dosa, murahkan rezki dan merahmatkan sekelian hambaNya yang beribadat waktu itu, dua orang malaikat ditugaskan mendoakan mereka yang solat sunat qabliah subuh dan subuh berjemaah.

Amalan doa selepas qabliyah subuh mohon kerahmatan daripada Allah dan Allah juga akan turunkan hidayah, mudahkan segala urusan mencari rezeki dimukabumi, juga menenangkan, meluruskan akal fikiran jadi jelas, melembutkan hati untuk terima hidayah, antara orang yang dapat kecelakaan adalah orang yang gelap keras hati susah terima kebaikan.

Barangsiapa yang membangunkan fitnah hingga rosak umat maka amat celakalah mereka itu. Allah pelihara kita daripada kejahatan syaitan dan benda-benda ghaib, bila satu kumpulan dikuasai Syaitan maka mereka tidak akan dijauhkn daripada mengingati Allah, membersihkn amalan daripada sifat mazmumah keji riak ujub angkuh, juga dengan rahmatNya Allah kurniakan wajah yang bercahaya, putih berseri, kurnia ilham bisikan para malaikat yang datangnya dari Allah,

Allah beri kelebihan menunaikan hajat kita, terpelihara daripada segala perkara yang tidak baik.

08:06pm Sat 15-09-12

No comments: