Monday, February 24, 2014

Menuntut Ilmu

Ustaz Sabree Mamat, Surau Islamiah, Allah bagi tiga masa, masa telah lalu, hanya boleh direnung sahaja adakah telah diisi dengan perkara yang berguna, orang yang menyesal dan mohon dengan Allah untuk mengisi masa dengan beribadah, benda paling jauh adalah masa yang telah ditinggalkan. Kedua masa yang akan datang, Saidina Umar kata tiada siapa dapat menjamin minit akan datang kita, dapat hidup lagi. Ketiga masa sekarang penuhi dengan beribadah, bekerja juga dikira ibadah dengan niat mencari rezeki untuk anak bini. Nafas juga ada tiga, orang yang menuntut ilmu diampunkan oleh Allah. Hanya ada dua makhluk yang buat maksiat iaitu manusia dan jin, makhluk lain yang taat kepada Allah akan melaknat makhluk yang berbuat maksiat. Tetapi jika manusia dan jin berbuat baik, makhluk lain akan mohon keampunan ke atas makhluk tersebut. Dalam kitab feqah, kubur orang yang bunuh diri diasingkan kerana takut mengganggu ahli kubur yang lain. Di Sulawesi satu kampung melakukan maksiat dan Allah perintahkan makhlukNya diratakan dan diterbalikkan kampung tersebut. Orang yang menuntut ilmu sudah tentu pahalanya jika dibanding dengan orang berzikir.  Orang yang berzikir tanpa niat membesarkan Allah ulamak kata tak dapat pahala. Maha suci Allah.
Nabi Muhammad s.a.w kata tuntut ilmu itu wajib bagi setiap umat Islam, tidak sah ibadat seseorang jika tidak berilmu. Ilmu yang paling utama tauhid sebagai akar, feqah sebagai batang dan tasauf sebagai buahnya. Imam Malik kata, Tasauf tanpa feqah umpama zindiq menghampiri kafir, fiqah tanpa tasauf dikira fasiq. Tauhid wajib tahu, bukan tauhid ikut-ikutan, tuhan itu ada tapi apa buktinya? Kerana adanya alam ini. Ulamak kata tauhid itu mudah faham tapi mengamalkannya susah. Dimana Allah itu? Nyawa itu ada tapi ada kat mana, Allah itu tak bertempat. Kita berdoa tapi belum tentu diterima terus, sebab bila kita berdoa Allah itu bersifat kudrat maha berkuasa kita mesti yakin dan tanpa ragu-ragu. Mazhab Imam syafie bukan mudah nak buat mazhab. Imam Nawawi antara pengikut Imam Syafie. Mengajar kanak-kanak seperti mengukir atas batu amat payah tapi ianya kekal sampai bila-bila, umur 25 seperti ukir atas kayu, 40 ke atas seperti ukir atas air.
Bulan Rabiulawal, sahabat bernama Hubid bin Adi dan ditawan oleh kaum Quraisy dari puak Haris bersama Zaid dan Sinnah. Zaid disiksa dan dibunuh. Hubib pula disiksa disiat kulit dan dipanggil pemanah untuk disiksa, ditawar ditukar nyawa dengan nabi dan ditukar agama, bagaimana sahabat sanggup korbankan diri. Sabtu kedua 11/1/14 8:30

No comments: