Thursday, March 27, 2014

Tutup Keaiban Muslim yang lain

Ustaz Rasydan Yunus, Hadis 27, sesiapa yang menutup keaiban seseorang muslim yang lain, Allah akan menjanjikan menutup aib beliau di dunia dan di akhirat. riwayat Muslim. Setiap manusia melakukan kesilapan. Orang alim pun manusia biasa ada lakukan silap tak perlu dicanang satu kampung. Nak buat ketaatan perlu banyak bersabar. Kita perlu sama-sama bertaubat dan mohon kemaafan kepada orang yang kita aibkan. Orang yang tak sedar diri akan mencari kesalahan orang lain dan buka aib kepada orang lain. Orang lain akan melihat perangai kita yang suka mengaibkan orang lain ini dan akan mengakibatkan orang takut untuk mendekati dan berkawan dengan kita. Akan jadi hina menghina, pergaduhan dan macam-macam lagi. Orang bijaksana akan berhati dalam tindakannya dan menjaga aib orang. Dalam satu-satu keadaan boleh buka aib iaitu ketika perbicaraan menjadi saksi dengan syarat untuk kebaikan.
Hadis 28 melebihkan orang lain, riwayat Bukhari, daripada Sahal bin Sahri, seorang perempuan datang bawa selendang hadiah kepada nabi saw. Sahabat lain datang dan berminat dengan selendang tersebut lalu nabi berikan kepada dia. Akhlak pemimpin yang bertanggung terhadap umatnya. Baginda sanggup lapar dan menderita demi umatnya.
Hadis 29 menziarahi orang sakit, barangsiapa yang mengunjungi orang sakit, malaikat akan mendoakan kita. Orang yang sakit hingga tak boleh bangun akan teringat kepada waris kenalan. Bila kita lawat dia akan rasa terubat dan ringan tubuhnya. Salah satu hak orang muslim yang sakit untuk dilawati.  Ahad pertama 2/3/14 8:50pm

No comments: