Friday, June 6, 2014

Cinta Dunia Ibu Segala Dosa

Ustaz Awang Rani, Kitab Hikmah, hikmah ke 214, meresapnya rasa manisnya hawa nafsu ke dalam hati kita. Nafsu itu sentiasa ada, kalau didorong rasa baik akan baiklah perangai. Allah kata aku nak pilih manusia sebagai khalifah di atas mukabumi ini, malaikat kata kami tahu melalui Allah jua manusialah yang akan merosakkan mukabumi dan menumpah darah. Allah balas aku tahu apa yang aku buat. Ayat lain, Allah kata sesungguhnya kami akan mewariskan dunia dengan manusia-manusia yang soleh yang akan mentadbir bumi. Pembunuhan pertama Qabil kepada Habil, mula sebab korban Habil diterima daripada korban Qabil, kembar Qabil akan diarahkan kahwin dengan Habil. Sebab nafsu, Qabil cemburu dan bernekad membunuh Habil. Diajak bermain dibawah bukit, Habil disuruh tunggu dibawah dan Qabil naik atas bukit, lalu digolek batu besar ke bawah bukit. Nafsu nakkan perempuan yang cantik.
Manis pada nafsu akan menjadi penyakit sosial jika tidak dibendung, nak betulkan nafsu kena berbalik kepada Allah dan hukum Allah. Allah yang meletakkan dalam hati manusia rasa gerun ke atas hukumNya bukan atas hukuman manusia. Sebarkan ilmu dulu ke atas orang Islam tentang hukum Allah sebelum menjalankan undang-undang tersebut.
Hati itu nikmat iman dan makrifah tapi bila hati penuh dengan kecintaan kepada nafsu, hati sukar untuk diubati. Nabi bersabda cinta kasih kepada dunia ibu kepada segala dosa.
Khamis keempat 24/4/14

No comments: