Friday, June 19, 2015

Istiqamah amalan ibadah

Ustaz Abu Munir Abd Saa'id, semua perkara baik yang dibuat dalam bulan Ramadan. Nabi saw terlebih dahulu telah mengerjakan perkara kebaikan bukan sahaja dalam bulan Ramadan tetapi bulan-bulan selainnya. Baginda mendahulukan diri baginda untuk melakukan perkara baik dan amalan ibadah daripada orang lain. Saidatina Khadijah ada menceritakan bagaimana Nabi Muhammad saw melakukan solat-solat malam sehingga bengkak kaki, tanpa mensia-siakan masa melakukan perkara yang tidak berfaedah.
Baginda berebut untuk berbuat kebaikan kerana mengetahui ganjaran yang akan diberi oleh Allah swt.
Rahmah Allah swt telah diturunkan kepada setiap umat Islam sehinggakan setiap malam Ramadan masjid sentiasa penuh. Janganlah mensia-siakan perkara kebaikan walau sekecilmana pun dari sekecil-kecil senyuman. Kita takkan terlintas di fikiran kita ganjaran yang Allah berikan di dalam bulan Ramadan.
Satu kisah, Nabi Muhammad saw berhenti dan menyebut ameen di setiap tiga tangga mimbar, sahabat bertanya apakah yang engkau buat ya Rasulullah? Malaikat Jibril berdoa Alangkah celakanya orang yang mensia-siakan Ramadan tanpa melakukan kebaikan sedikitpun.                                       Bagaimana untuk istiqamah dengan amalan kita. Bagaimana pula kita boleh istiqamah dengan perkara bukan ibadah seperti makan minum, pegang henfon, pergi kerja tapi tak boleh istiqamah dengan amalan ibadah kita sebab kita tak rasa perlu untuk melakukan kebaikan. 3 Ramadan 1436H 19/06/15M

No comments: