Thursday, January 3, 2013

Membunuh Jiwa

Penceramah : Ustaz Saifudin Ab Fatah,
Tempat : Surau Islamiah,
Kitab : Dosa-dosa Besar



Nikmat Iman dan Islam tiada keduanya kita adalah sehina-hina manusia.

Bab membunuh jiwa. Ada 2 cara membunuh iaitu

1. Membunuh secara sengaja dan
2. Membunuh secara tidak sengaja.

Jika 2 orang Islam datang menyerang hendak membunuh sesama mereka, tidak kira siapa yang membunuh atau yang mati keduanya akan masuk neraka. Yang mati akan mendapat rugi tetapi yang hidup masih boleh bertaubat nasuha.

Riwayat Imam Abu Sulaiman- sekiranya salah seorang menyerang kerana agama dia tidak dicap masuk neraka. Kita telah berjanji dengan Allah untuk taat setia kepadaNya.

Tugas manusia
1. Menjadi hamba kepada Allah tak kira dimana berada, sifat hamba iaitu

a. kasih kepada Allah, Rasulullah dan agamanya.
b. Keyakinan kepada apa yang diturunkan Allah kepada kita iaitu Al-Quran dan isinya, dengan lafaz demi, lafaz sesungguhnya, lafaz sumpah, tetapi kita masih lagi tidak yakin.

Manusia yakin hanya yakin bila dah nampak, dah nazaq, dan bila dah masuk kubur. Sumaiyah hanya tersenyum ketika diseksa kerana telah yakin dengan janji Allah dan Rasulullah.

Tugas manusia yang ke 2 adalah pemegang amanah, suka tak suka kita wajib terima.  Amanah kepada Allah iaitu Al-Quran, jika dekat dengan Al-Quran kita akan dekat dengan Allah.

Tugas 3 iaitu sebagai khalifah dimukabumi, Saidina Abu Bakar sekiranya aku adil,amanah,taat kepada kamu maka ikutlah aku.

ADAPUN orang yang keluar menentang pemberontak kerajaan yang menjalankan syariah islam tidak di cap sebagai berdosa. Wajib pertahankan

1. Agama
2. Maruah diri keluarga dan
3. Harta benda.

Orang ini tidak termasuk dalam hadis diatas dosa bunuh dan tiada niat untuk membunuh hanya pertahankan diri dan harta.

08:32pm Thu 03-01-13

No comments: