Tuesday, January 22, 2013

Pintu-pintu Syurga - Pintu Taubat

Penceramah : Ustaz Hamizan Md Shah,
Tempat: Surau Islamiah

Pintu-pintu syurga ada lapan dan sebahagiannya adalah seperti berikut:-

1. Pintu bagi para nabi dan rasul, para syuhada dan para dermawan.
2. Pintu solat, solatlah seperti aku solat.
3. Pintu jihad, paling afdal berkata benar dihadapan pemerintah zalim.

4. Pintu taubat.

Perkara yang wajib bagi seseorang kepada Allah, perlu dahulu beristigfar kepada Allah sebelum bertaubat. Rasulullah istighfar paling kurang 70 kali sehari. Allah suka orang yang sentiasa bertaubat. Anas bin Malik menjadi khadam kepada Rasulullah sejak umur 10 tahun dan panjang umur hingga 100 tahun.

Ulama menggariskan cara bertaubat dengan 3 syarat + 1 jika bertaubat kepada manusia, taubat nasuha,

a. Mesti berhenti buat dosa maksiat kepada Allah.
b. Mesti menyesali perbuatan maksiat tersebut dengan mohon ampun istighfar dengan Allah.
Hadis tentang seorang perempuan dari bangsa Juhainah yang telah berzina dan hamil dan datang jumpa Rasulullah, hukumlah aku, nabi kata jaga baik-baik hingga siap bersalin, kemudian Rasulullah hukum jerut dan rejam hingga mati, kemudian Rasulullah sendiri yang imamkan solat jenazah, Saidina Umar tanya kenapa kau solatkan dia nabi jawab taubat puan itu sama dengan 70 orang munafik.

c. Dia mesti berazam untuk tidak buat lagi tinggalkan maksiat tersebut. Dividen bunga adalah merupakan riba dan haram disisi Islam.

Sekiranya tiada ketiga -tiga syarat itu maka tidak sah taubatnya.

d. Minta maaf kepada Allah dan manusia yang kita buat salah. Nabi s.a.w. bersabda Allah sentiasa menadah tangan pada waktu siang untuk terima taubat hambaNya yang melakukan pada waktu malam dan sebaliknya hingga matahari terbit dari barat yang mana pintu taubat akan tertutup.

Biarlah kita mati dalam keadaan bertaubat kepada Allah. Anak-anak dan harta hanya merupakan hiasan dunia semata. Allah tarik nyawa kita bila-bila masa sahaja dan kita tak pernah tahu bila ia akan berlaku tak kira muda atau tua.

Sentiasalah muhasabah diri kita.

08:41pm Tue 22-01-13

No comments: