Monday, May 23, 2016

Neraka dan Syurga

Allah tak pandang orang yang berikut di dalam bulan Ramadhan:-

1. Orang yang syirik kepada Allah, orang yang terbatal amalan, orang yang mempermainkan hukum Allah. 
2. Golongan orang yang ada penyakit dengki dengan saudara mara mereka, merosakkan tali silaturrahim.

HADIS 1 Hadis Imam Muslim, Anas bin Malik kata Nabi saw bersabda, di hari kiamat Allah akan panggil orang yang paling banyak dapat nikmat atas dunia ini, kemudian orang ini akan dicelup dalam neraka, dikeluarkan dan Allah tanya, wahai anak Adam apakah kamu rasa selesa setelah kamu dicelupkan dalam neraka lepas dapat rasa nikmat dunia, orang itu kata tidak Ya Allah tiada rasa apa nikmat dunia yang kami dapat.

Orang yang Allah bagi nikmat dunia seperti nikmat kesihatan, harta, keseronokan dan lain-lain takkan beri kesan apa-apa ketika di akhirat kelak. Dan sesungguhnya hari akhirat itu lebih baik bagi orang yang beramal soleh. Hadis Imam Tarmizi, Nabi saw berjalan-jalan dan berjumpa bangkai kambing, Nabi tanya kepada para sahabat, tengoklah betapa hinanya bangkai kambing ini kepada tuannya, demi Allah, dunia ini lebih hina daripada bangkai kambing ini. Jika sekiranya nilai dunia ini menyamai sehelai sebelah kepak nyamuk nescaya Allah tak bagi seteguk pun air kepada orang kafir.

Penyakit manusia sekarang lebih cintakan dunia lebih dari cintakan kematian. Kemudian Allah panggil orang yang paling menderita atas dunia iaitu orang beriman yang paling berat cubaannya. Lalu kata Nabi saw, kemudian orang ini dicelup dalam syurga dan dikeluarkan, Allah tanya adakah kamu rasa kesusahan yang kamu rasa di dunia lepas di celup? Orang itu kata tidak rasa sikit pun sengsara Ya Allah.. Nak bagitau betapa nikmat syurga itu tidak terbayangkan. Ada berbagai-bagai nikmat yang ada dalam syurga khas untuk orang yang beriman.

HADIS 2, Nabi bersabda ketika orang yang masuk syurga dan masuk syurga dan neraka masing-masing, Allah akan datangkan kematian ditengah-tengah syurga dan neraka berupa seekor kambing dan akan disembelih yang bermaksud tiada kematian selepas ini. Nabi saw kata kemudian malaikat pun berseru wahai ahli syurga tiada lagi kematian bagi kamu, wahai ahli neraka tiada kematian bagi kamu. 

Ahli syurga bergembira mendengar pengumuman itu, nabi kata lagi, ahli neraka pula berdukacita amat sangat kerana disiksa tapi tak mati-mati. Salah satu siksaan neraka adalah pecah kepala jadi semula dan berulang-ulang hingga habis dosa yang mana sebabnya hanyalah kepala berat sangat nak sujud nak solat kepada Allah. 

Ahad keempat 23/05/16 835pm

No comments: