Sunday, July 3, 2016

Iman tak dapat diwarisi

Bani Israel sangat mulia hingga ramai dikalangan para nabi-nabi Allah turunkan daripada bani ini.

Semua ibadat yang Allah wajibkan akan berkaitan dengan orang beriman dan Allah tak kaitkan dengan orang Islam. Nabi Muhammad saw berkata kepada sahabat Muaz bin Jabal mintalah tolong dengan Allah dengan doa. 

Iman kita tak sama antara setiap individu. Allah buat bandingan isteri Nabi Nuh dan Nabi Lut. Masuklah dua isteri nabi ke dalam api neraka walau pun duduk dibawah jagaan nabi yang soleh. Sepatutnya isteri sebagai pembantu nabi seperti Siti Khadijah membantu Nabi Muhammad saw. 

Bangsa Nabi Nuh as kata nabi mereka gila bina kapal atas bukit, isteri Nabi Nuhas mengiyakan. Isteri Firaun iaitu Asiah pula beriman dengan Nabi Musa. Allah tunjukkan kepada Asiah rumah beliau di syurga. Menunjukkan iman itu tak boleh diwariskan kepada anak bini. Iman itu ada enampuluh cabang. Paling tinggi beriman dengan Lailahaillallah. 

Golongan VVIP bangsa dari Nabi Syuib as menghalau Nabi Syuib kerana mahukan nabi dari kalangan bukan manusia. Kaum Nabi Salleh kata kepada golongan pengikut Nabi Saleh dari golongan yang biasa yang bukan vvip adakah kamu yakin dengan Nabi Saleh as. 

Walid bin Mughirah pakar bahasa arab.
Sabtu 28 Ramadhan 1437H 02/07/16

No comments: