Friday, July 1, 2016

Adab dengan Al-Quran

Kita sebagai hambaNya diperintahkan untuk melaksanakan satu kefardhuan di dalam bulan Ramadhan iaitu dalam surah Al-Baqarah 2:185, 

Allah bagi panjang umur untuk berada dalam bulan Ramadhan. 

Allah turunkan Al-Quran utk dijadikan petunjuk bagi sekalian manusia tidak khusus kepada orang muslim sahaja. 

Surah alQadr berlaku malam alQadr ada yang kata berlaku sepanjang tahun, ada pendapat sepanjang bulan Ramadhan, ada yang kata sepuluh malam terakhir, ada yang pendapat pada malam yang ganjil. 

Mereka yang ingat kepada Allah akan melaksana tanggungjawab kepada Allah dalam keadaan diri duduk atau baring, maka lakukanlah ibadat tanpa terikat pada malam tertentu. 

Kitab bagaimana dengan adab kita dengan Al-Quran, golongan 

SATU Orang beriman yang membaca Al-Quran seperti jeruk luaran menarik perhatian dalaman juga mereka yakin dan beramal dengan ayat Allah swt, 

DUA orang beriman baca Al-Quran jarang-jarang seperti buah tamar di dalam bulan Ramadhan, luaran nampak tak hebat tetapi dalaman masih lagi beramal dengan Al-Quran suka majlis ilmu dan masih nak memahami Al-Quran. 

TIGA Orang munafik, dalam Al-Quran banyak menyatakan ciri orang munafik, seperti minyak wangi boleh menarik orang dengan baunya, nabi Muhammad saw suruh hiaskan bacaan Al-Quran dengan suara yang baik dan bacaan yang bertaranum, tetapi bila sebut nak beramal dengan Al-Quran mereka tak mahu beramal dengan sebahagian ayat Al-Quran. 

 EMPAT orang munafik yang jarang bersama dengan Al-Quran seperti buah khanzalah luaran tak menarik dalaman juga mempunyai rasa yang pahit. 

Gunakan kewarasan dan iman kita untuk menjadi golongan yang mana. 

Khamis 26 Ramadhan 1437H 30/06/16

No comments: