Wednesday, May 2, 2012

Akidah dan Tuntutan


Penceramah : Ustaz Fadlullah bin Ismail,
Tempat : Surau Islamiah,

Ramai orang Islam zaman sekarang ambil mudah tentang akidah. Akidah dalam bahasa Arab membawa maksud ikatan atau simpulan. Akidah adalah simpulan perkara maknawi iaitu sesuatu yang tidak dapat dilihat.

Sesuatu perkara yang dapat dilihat pula dipanggil issiah. Mukjizat nabi-nabi sebelum Nabi Muhammad s.a.w. seperti Nabi Noh, Isa, Musa a.s. adalah contoh perkara ajaib yang dapat dilihat.

Terdapat 6 perkara pelik dalam Islam

1. Mukjizat, diberikan kepada para nabi dan rasul sahaja, ia membawa maksud kemuliaan iaitu penguat kepada hujah-hujah nabi dalam berda'wah bukan menjadi bahan pertunjukan.

Istimewanya Nabi Muhammad s.a.w. dan beza baginda dengan nabi-nabi yang terdahulu adalah baginda mendapat kedua-dua mukjizat iaitu isiah dan maknawi (Al-Quran).

2. Karomah, kemuliaan, diberi kepada orang soleh, wali allah seperti Saidina Umar alKhatab semasa beri khutbah bangun dan beri arahan kepada Khalid al Walid yang sedang perang, bukan sihir yang dibuat selalu, wali bermaksud penolong agama Allah, waraq orang yang berhati-hati dalam tindakannya didunia
tidak jatuh ke tempat yang tidak baik.

3. Ma'unah kepada orang awam yang buat amalan baik dan ikhlas, pertolongan Allah.

4. Isti'raj, kepada orang yang buat kezaliman, kufur, buat maksiat, yang umur makin panjang, makin kaya, maksud pemberian Allah secara dicampak dan keadaan marah, Contohnya Firaun dan Namrud.

5. Sihir, benda orang belajar, untuk mengelak daripada terkena sihir, sebelum tidur baca 3 Kul. Sihir seperti tangkal budak, tipu dalam berniaga, tangkal dalam kedai, nak tau rumah kena sihir makanan berbuak tanpa duduk atas dapur

6. Irkhas, seperti bayi yang boleh bercakap sewaktu kecil seperti Nabi Isa a.s, ashabul hudud, Juraij seorang bangsa Israel yang beribadat atas bukit tak sahut panggilan maknya.

Perjanjian antara manusia dengan Allah. 4 unsur terbentuk akidah

1. Akal yang boleh berfikir
2. Daya pemilihan untuk pilih perkara baik atau tidak
3. Penyerapan benda baik dalam jiwa
4. Hidayah hanya daripada Allah kerana mencari islam.

08:55pm Wed 02-05-12

No comments: