Friday, May 11, 2012

Ibadah Sunat yang Penting



Penceramah : Ustaz Taufik
Tempat : Masjid Bandar Baru Ampang.
Kitab Rujukan : Kitab Tafsir

Duduk di dalam majlis ilmu, Allah beri sepuluh keberkatan.

Tafsir Surah ke 93 Surah al-Dhuha

Merupakan surah makkiyah (menekankan tentang keimanan).
Susunan ayat dalam Al Quran sejak azali lagi. Allah terangkan nikmat-nikmat bila patuh arahanNya, bertakwa padaNya. Allah bersumpah demi waktu dhuha, Allah nak tunjuk satu ibadat sunat yang penting.

Abu Hurairah r.a. ada berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w. mengingatkan umatnya untuk berbuat 3 perkara sunat yang penting iaitu : -

1. Puasa sunat 3 hari sebulan
2. Solat sunat dhuha dua rakaat
3. Solat sunat witir sebelum tidur.

Waktu dhuha amat panjang, nabi s.a.w. memberi peluang untuk umatnya beramal. Sama seperti melakukan sedekah bertasbih, bertahmid, bertakbir, Ayat-ayat Allah takkan sesekali meninggalkan kamu dan membenci kamu.

Huraian, selepas turun Surah Fajr, Nabi s.a.w. terpaksa menunggu lama 14 atau 40 hari sebelum turun Surah al-Dhuha ini.

Ayat 1 & 2 Demi waktu dhuha dan waktu malam yang sepi.
Huraian: puak Quraisy telah memperlekeh Nabi Muhammad s.a.w. dengan mengatakan yang Nabi s.a.w. telah ditinggalkan Allah.

Ayat 4 Alam akhirat adalah satu alam yang lebih baik dari alam dunia.
Huraian: Allah beri jaminan nikmat yang lebih baik. Sebagai umat nabi s.a.w., kita kena ingat nikmat-nikmat yang kita bakal terima disyurga jauh lebih baik berbanding dunia.

Sungai yang mengalir di dalam syurga sama sekali tidak sama seperti sungai di dunia (surah Muhd:93 jenis sungai di syurga) sungai disyurga takkan berubah.

Nikmat syurga takkan dapat terlintas dalam akal manusia. Bermakna walau macamana indah pun keindahan di syurga yang kita cuba bayangkan, masih tidak dapat menyamai keindahan sebenar di dalam syurga itu.


07:52pm Tue 11-05-12

No comments: