Sunday, April 13, 2014

Akhlak

Surau Islamiah,                                     Ustaz Ariffudin Zulkifli,
Kenapa nabi tidak dijadikan dikalangan para malaikat? Fitrah seorang malaikat tak sama dengan manusia. Nabi makan kita pun makan pendek kata apa yang nabi buat kita boleh ikut, menjadi rahmat seluruh alam.
Kitab apa ertinya saya menganut agama Islam.
Tidak satu perkara yang berat bila diletakkan di atas neraca di hari akhirat kecuali akhlak yang baik. Akhlak intipati kepada ibadat iaitu tasauf, tanpa akhlak ibadat hanyalah perbuatan yang kosong, buruk akhlak lemahlah iman, tinggi akhlak tinggilah iman. Surah Al Ankabut sesungguhnya solat mencegah perbuatan keji dan mungkar dan sebaik-baik ibadah adalah solat, dalam solat adalah memperingati Allah dengan sebenar-benar khusyuk. Dalam sujud kita letak dahi kepala kita sama tahap dengan tapak kaki membawa maksud kita takda nilai disisi Allah, betapa hinanya kita di mata Allah. Kita habiskan masa hanya 50 minit untuk solat sehari semalam berbanding 1030 minit lagi kepada dunia. Bila kita wuduk kita baca bismillah molekul air akan menjadi bentuk yang sangat cantik. Solat sebagai akhlak kita dengan Allah, kalau dalam solat kita main-main, diluar solat apatah lagi. Kita perlu jaga kualiti solat. Sepatutnya orang yang melakukan solat perlu hadir rasa khusyuk dalam hati agar kehidupan luar solat menjadi amar maaruf nahi mungkar. Iman (input) + Solat (proses) = amar maaruf nahi mungkar (output). Nak solat perlu ada persiapan, nabi s.a.w ada  berkata jangan kita berbuat rafadz iaitu mengatakan tentang lucah dan tidak senonoh ketika berpuasa, perlulah kita melawan perbuatan tersebut dengan berkata pada diri sesungguhnya aku sedang berpuasa. Dalam mengerjakan haji, baqarah ayat 97, berbuat rafadz. Waktu haji perlu menjaga akhlak dalam keadaan bersesak didalam khalayak seramai 5 juta orang, perlu fizikal yang baik.
Sifat muslim, intimaq, melarutkan diri dalam Islam, suatu cara hidup 1. Waraq dan berjaga dari melakukan perkara haram dan syubhah, hadis riwayat muslim menerangkan satu perempat dpd Islam perkara halal adalah jelas, perkara haram adalah jrlas, tapi diantara kedua nya ada perkara syubhah dan orang waraq memilih untuk mengelakkan perkara syubhah, pertembungan antara kehendak kita dan kepatuhan kepada Allah. Contoh ASB dihukumkan harus tetapi sekarang lebih kepada haram. Peringkat muttaqin kita kena prihatin tentang perkara syubhah takut jatuh ke arah haram. Rabu minggu kedua 8:30pm 15/01/14

No comments: