Monday, April 28, 2014

Mati di jalan Allah

Ustaz Fadhil Sabah, Surau Islamiah, Surah asSyams ayat 7-10, Syed Muhammad al-Razali kata dunia ibarat racun. Syiar orang Islam mati di jalan Allah sebagai cita-cita tertinggi. Pertama berdoa kepada Allah mohon dapat mati di jalan Allah, siapa diantara kamu yang mahu bersyahid, kita kena rasa dekat dengan Allah dulu, Imam Ahmad cerita pasal anaknya yang bertanya bila nak rehat, dia jawab bila kaki dah melangkah masuk ke dalam syurga. Perjuangan Islam amat panjang, surah attaubah yang bermaksud  kalau melambatkan turun berjihad maka terimalah azab dan akibatnya. Jadi satu dosa jika kita tak turun berjihad. Siapakah yang tak mahu dihimpun bersama para syuhadah, diarak oleh malaikat sambil disanjung menghala ke syurga, menjadi siulan para bidadari, bersama para nabi, sodikin dan syuhadak.
Kisah Khalid al-Walid, seratus peperangan telah dia masuk tetapi tetap mati di atas katil seperti matinya seekor unta. Syed Khuttub ada berkata, seumur hidup pernahkah kita berfikir tentang Islam dan tentang penderitaan hidup dan berapa kali kita bersyukur setelah mendapat kesenangan. Islam sama sekali tidak memerlukan kita tetapi kita amat perlukan Islam, cahaya sinar Islam takkan pernah terpadam. Seorang pemuda yang membawa fahaman yang berbahaya, Bens Ali kata kenapa tuhan mencipta khinzir tetapi mengharamkan dagingnya.
Sesuatu yang tidak ditakdirkan kepada seseorang tidak akan menimpa diri orang itu. Nabi bersabda ada tiga cabaran hebat iaitu wanita, harta dan takhta, nabi boleh dapat ketiga-tiga perkara asas dengan mohon kepada Allah. Nabi saw kata nak banyak harta kita kena banyak bersedeqah. Orang yang berjuang di jalan Allah hidupnya tak senang, tidurnya tak lena, tak pernah rehat.
Kisah Abu Qaisamah datang berjumpa nabi s.a.w dan memyatakan keinginan untuk bersama didalam perang Badar, hingga buat undi antara ayah dan anak, anak dia dapat pergi dan akhirnya syahid, bila malam bermimpi berjumpa anaknya di taman syurga, dia mohon agar dia dapat rezki syahadah. Akhirnya dia mati syahid di dalam perang Uhud. Nak sematkan semangat berjuang dalam Islam dalam jiwa bukannya mudah, banyak ujiannya.
Ramai orang boleh buat lima perkara dalam Rukun Islam tetapi tak boleh meyakini dan memahami syahadah, menerima hukum hakam dalam Islam. Ilmu yang kontroversi seperti berzikir sambil menangis. Soalan wajib sebagai persediaan menghadap Allah swt 1. Tanya kepada anak dah boleh ke mandikan dan solatkan jenazah ibubapa, 2. Tanya anak kepada mak ayah ada tak perkara yang tak diredhai, 3. Tulis atas kertas berapa tahun lagi nak hidup atas dunia. Isnin minggu pertama 6/1/14 8:30pm.

No comments: