Wednesday, April 9, 2014

Muhammad saw Pemimpin yang Sederhana

Ustaz Najhan Halim, Daripada Aisyah r.ha kepada Ibni Zubair ketika kami lihat anak bulan selama tiga kali, tak pernah kami lihat rumah Rasulullah s.a.w dan keluarga nabi berasap, Aisyah r.ha kata kami hanya makan kurma dan minum air. Allah swt telah pilih Nabi saw sebelum Allah cipta bulan bintang dan bumi, Al Quran kalam Allah sentiasa ada bukan yang baharu, bahkan Allah cipta bulan bintang hanya untuk baginda saw dan umatnya yang akhir zaman. Isu anti hadis, anti Nabi Muhammad saw sejak zaman yahudi lagi, cerita Muhammad saw telah diceritakan sejak dalam kitab Taurat. Antara isunya Al-Quran larang puji Nabi Muhammad, Allah dan Malaikat telah memuliakan Nabi Muhammad saw banyak kali dalam Al-Quran bagaimana kita makhlukNya tak boleh memuliakan Nabi saw.
Hadis ini menceritakan kehidupan nabi yang sederhana, makanan pun yang sederhana, rumah pemimpin Islam tetapi amat bersederhana dalam segalanya. Nabi Ibrahim a.s. tak pernah makan berseorangan, sanggup berjalan berbatu jauhnya mencari teman untuk makan bersama. Nabi Muhammad saw ajar kita keberkatan makan bersama akan didapati dengan dimulakan dengan niat yang betul dan cara bagi makan orang ikut syariat. Zaman Saidina Umar tika berlaku kemarau setahun, Saidina Umar berkata beliau akan menanggung dahulu keperitan dalam kemarau, dah membantu sehabis daya beliau baru rakyat terpaksa menanggung, sama seperti bila senang saidina Umar yang terakhir dapat. Makanan roh jiwa kita adalah ibadat.
Aisyah r.aha kata Nabi Muhammmad saw dan keluarga duduk dikelilingi oleh jiran yang baik, orang Ansar yang rajin hantar makanan kepada nabi dan keluarga.  Ahad keempat 23/2/14 9.00pm

No comments: