Monday, July 15, 2013

Penghuni Neraka Saqar

Ustaz Aiman,
Surau Islamiah
Tazkirah 6 Ramadan 1434H,
Kitab Sunat Attirmizi bab puasa,

Pintu neraka ditutup syurga dibuka seluasnya, Surah al-Mudatsir penghuni syurga bertanya kenapa masuk neraka saqar, penghuni neraka memberi jawapan iaitu

Jawapan Pertama - kami dulu langsung tidak pernah solat.
Ada 2 golongan
1. Golongan yang tidak pernah cecah dahi ke sejadah dan
2. Golongan yang solat tetapi takut solat kita tak diterima, adakah solat kita berkualiti atau tidak, macam khusyuk ke tidak, cara nak khusyuk kuncinya wuduk yang sempurna, tahu bacaan dalam solat.

Jawapan 2 - kami tak pernah bagi makan orang miskin,
Pernah tak kita cari orang miskin bagi makan?. Bulan diturunkan Al-Quran, puasa Adat atau Ibadat, masuk Ramadan kena abis 30 juzuk tapi bulan lain tak angkat pun Al-Quran,

Kelebihan baca Al-Quran Nabi kata sesungguhnya Al-Quran akan bagi syafaat ketika hari kiamat untuk dapat ke syurga, Allah dan para malaikat berselawat ke atas nabi maka wahai orang beriman berselawatlah, Allah suruh kita selawat dan Allah pun selawat jugak.

Hadis orang yang pandai baca Al-Quran Allah bagi level sama dengan malaikat, baca dengan sangkut Allah bagi ganjaran baca Al-Quran dan bagi ganjaran baca sangkut-sangkut. Orang bertaqwa akan buat Al-Quran pedoman moga tak.

Tingkat qualiti puasa, solat, jaga diri dari perkara mungkar, moga kita dapat masuk ke syurga.

10:01pm Sun 14-07-13

No comments: