Monday, September 30, 2013

Perkara Yang Membatalkan Syahadah

Ustaz Azahar Muhammad
Surau Islamiah
Kitab : Mukadimah Akidah Muslimin (Ms80)

5. Taat kepada yang lain daripada Allah, seperti Rasulullah, pemerintah, ibubapa, suami dan seumpamanya. Golongan yang tidak boleh taat seperti ahli tukang tenung, jin dan iblis, orang yang tipis iman kurang agama akan taat kepada perkara yang mensyirikkan Allah, keyakinan pada agama Islam cukup lama. Jangan taat kepada orang yang melampaui batas(israf), golongan musrifat/musrifin yang mengharamkan yang halal. 

Allah tak suka pada perkara yang fasad merosakkan. Allah akan turunkan bala yang menjadi sebab kepada perkara fasad. Surah anaam:116-117, jangan ikut pendapat majoriti yang membawa kepada perkara yang haram pada syarie.

6. Taat kepada semua bidang dalam agama Islam yang datang dari perintah Allah. 
Surah Muhd:8-9, sesatkan amal, hilang pedoman. Contoh orang kafir amalan mereka sesia,  Allah hapuskan pahala amalan mereka. Termasuk juga amalan kebencian kepada hukum dan ibadat seperti amalan haji, pengharaman riba.

Jangan benci hukum tuhan seperti menutup cover aurat bukan wrapping aurat, kanak-kanak yang belum mumaiys jangan dipaksa tutup aurat takut fed up masa dewasa. Jangan benci walau satu ayat Al-Quran atau satu hadis, amalan sunnah. Persendakan hukum Allah dan asSunnah. Akan rosak akidah. Bencikan orang yang perjuangkan agama turut termasuk perkara di atas.

Surah at-Taubah:61, orang munafik orang yang masih Islam tetapi kufur, yang menghina Rasulullah.
Surah taubah:64-66, orang munafik takut Al-Quran dedahkan tentang bahaya sifat munafik, mempersendakan ayat Al-Quran dan hadis dengan dinyanyikan boleh rosak syahadah.

Adakah boleh memperolokkan Allah? Kamu akan kafir setelah kamu beriman.

8:30pm 27/9/13

No comments: