Wednesday, July 25, 2012

Ujian Taqwa

Penceramah : Ustaz Rozalie Hj Zahari, 
Tempat : Masjid al-Azim 

Ada sebab bila Allah memfardhukan ibadat seperti solat dan puasa bulan Ramadhan, ada tanda Allah nak menguji ketakwaan hambaNya. 

Jika dibulan selain Ramadhan kita amat payah untuk ibadat fardhu apatah lagi yang sunat, berbeza pula pada Ramadhan apabila di siang hari diwajibkan berpuasa lapar dahaga, pada malamnya pula umat Islam masih mampu untuk beribadat solat fardhu maghrib dan isyak berjemaah, berterawih 8 ataupun 20 rakaat, witir lagi, berqiamulail pula di 2/3 malam, maka di sini Allah nak tunjuk tanda-tanda orang bertakwa itu adalah orang yang konsisten ibadatnya, kena jaga agar jangan batal puasa & hilang pahala puasa. 

Ada suatu cerita seorang lelaki dari luar kampung telah terlihat satu kubur yang bercahaya sangat terang sehingga menerangi awan di waktu malam. Lelaki itu berfikir pasti kubur itu milik para imam, bilal atau siak masjid kampung tersebut. Lalu dia memacak sebatang kayu pada kubur tersebut. 

Keesokan pagi, lelaki tadi pergi bertanya orang-orang kampung milik siapa. Orang kampung menjawab bukan milik pak imam seperti sangkaan lelaki tadi tetapi ia adalah milik seorang petani yang tidak boleh membaca Al-Quran tetapi sangat cintakan ayat-ayat Al-Quran, bertahun-tahun dia berdoa setiap malam sehingga menangis basah dan lusuh Al-Quran hinggalah akhirnya meninggal dunia dan Allah menerima doanya.

Dan lagi perbanyakkan berselawat ke atas Nabi s.a.w. ketika di bulan Ramadhan ini. 

09:16pm Wed 25-07-12

No comments: